вторник, 26 августа 2008 г.

Hound Dog Taylor & The Houserockers - Natural Boogie (1973)

Artist: Hound Dog Taylor and the HouseRockers
Album: Natural Boogie
Release Date: 1973
Label: Alligator
Genre: Blues
Style: Slide Guitar Blues, Electric Chicago Blues, Chicago Blues
Quality: mp3, 320 kbps
Time: 40:18
Size: 82 Мб + Covers

Хочу сказать, что данный альбом - это нечто удивительное. Я был дважды удивлен. Посмотрев на обложку, я подумал, что ветеран блюза будет исполнять что-то грустно-печальное. И ошибся: ветеран отжигает блюз/рок не хуже Элвиса. Заинтересовавшись, посмотрел биографию: второе удивление: родился в 1915 году, умер в 1975, первый альбом выпустил в 1971(!), что, согласитесь, не типично. "Natural Boogie" - второй альбом, записанный в 1973 году. Желаю всем приятного прослушивания.

Track list:

1. Take Five 2:44
2. Hawaiian Boogie 2:42
3. See Me In The Evening 5:08
4. You Can't Sit Down 3:25
5. Sitting At Home Alone 4:19
6. One More Time 2:26
7. Roll Your Moneymaker 4:02
8. Buster's Boogie 3:22
9. Sadie 6:13
10. Talk To My Baby aka I Can't Hold Out 3:17
11. Goodnight Boogie 3:24

Credits:
Hound Dog Taylor (Guitar), Hound Dog Taylor (Vocals), Hound Dog Taylor (Producer), Hound Dog Taylor (Main Performer), Stu Black (Engineer), Stu Black (Mixing), Ted Harvey (Drums), Bruce Iglauer (Producer), Brewer Phillips (Guitar), Tom Coyne (Mastering), Michael Trossman (Cover Design)

Продолжение текста / More text
Album Review:
Hound Dog Taylor's second album was every bit as wild as the first, bringing with it a fatter sound and a wider range of emotions and music. A recut here of Taylor's first single, "Take Five," totally burns the original while the smoldering intensity of "See Me in the Evening" and "Sadie" take this album to places the first one never reached.
Cub Koda, AMG

(Hound Dog Taylor - g, voc; Brewer Phillips - g; Ted Harvey or Levi Warren - dr)

Шеф «Аллигатор Рекордз» Брюс Иглауэр называл Хаунд Дог Тэйлора и его группу The Houserockers самыми искренними и непосредственными блюзменами, которых он когда-либо слышал. Он говорил: «Ни один другой блюз-бэнд не получал столько буквально детского удовольствия от игры перед публикой. Причем совершенно неважно, сколько этой публики было — десять ли человек в чикагском баре, несколько ли тысяч на фестивале — они всегда вели себя одинаково и, казалось, сами получали большее наслаждение от концерта, чем слушатели». Собственно говоря, Иглауэр и основал свой лейбл в 1971 году для того, чтобы издать альбом Хаунд Дог Тэйлора.
К сожалению, гитарист и вокалист неожиданно умер в 1975 году, успев записать всего три альбома. В 1982 году на «Аллигаторе» выходит четвертый альбом с неизданными ранее записями, в 1999 — сборка лучших вещей Deluxe Edition, и вот теперь Брюс Иглауэр, покопавшись в концертных старых записях группы, понял, что многие песни абсолютно достойны переиздания в таком варианте, несмотря на все технические огрехи. Так что перед вами — концертный альбом со знакомыми вещами, но исполненными в гораздо более бесшабашной и отвязной манере по сравнению со студийными версиями. И опять же говорит сам Иглауэр: «Как только я начинаю слушать эти старые концертники, у меня на губах появляется улыбка, голова начинает кивать в такт музыке и я вновь понимаю, что это был самый жизнерадостный блюз, который мне только доводилось слышать».

Евгений ДОЛГИХ

© 2007 Jazz-Квадрат

Biography:
Birth Name: Theodore Roosevelt Taylor
Born: Apr 12, 1915 in Natchez, Mississippi
Died: Dec 17, 1975 in Chicago
Genre: Blues
Active: '60s, '70s
Instruments: Slide Guitar, Vocals, Guitar

Alligator Records, Chicago's leading contemporary blues label, might never have been launched at all if not for the crashing, slashing slide guitar antics of Hound Dog Taylor. Bruce Iglauer, then an employee of Delmark Records, couldn't convince his boss, Bob Koester, of Taylor's potential, so Iglauer took matters into his own hands. In 1971, Alligator was born for the express purpose of releasing Hound Dog's debut album. We all know what transpired after that.

Named after President Theodore Roosevelt, Mississippi-native Taylor took up the guitar when he was 20 years old. He made a few appearances on Sonny Boy Williamson's fabled KFFA King Biscuit Time radio broadcasts out of Helena, AR, before coming to Chicago in 1942. It was another 15 years before Taylor made blues his full-time vocation, though. Taylor was a favorite on the South and West sides during the late '50s and early '60s. It's generally accepted that Freddy King copped a good portion of his classic "Hide Away" from an instrumental he heard Taylor cranking out on the bandstand.

Taylor's pre-Alligator credits were light -- only a 1960 single for Cadillac Baby's Bea & Baby imprint ("Baby Is Coming Home"/"Take Five"), a 1962 45 for Carl Jones's Firma Records ("Christine"/"Alley Music"), and a 1967 effort for Checker ("Watch Out"/"Down Home") predated his output for Iglauer.

Taylor's relentlessly raucous band, the HouseRockers, consisted of only two men, though their combined racket sounded like quite a few more. Second guitarist Brewer Phillips, who often supplied buzzing pseudo-bass lines on his guitar, had developed such an empathy with Taylor that their guitars intertwined with ESP-like force, while drummer Ted Harvey kept everything moving along at a brisk pace.

Their eponymous 1971 debut LP contained the typically rowdy "Give Me Back My Wig," while Taylor's first Alligator encore in 1973, Natural Boogie, boasted the hypnotic "Sadie" and a stomping "Roll Your Moneymaker." Beware of the Dog, a live set, vividly captured the good-time vibe that the perpetually beaming guitarist emanated, but Taylor didn't live to see its release -- he died of cancer shortly before it hit the shelves.

Hound Dog Taylor was the obvious inspiration for Alligator's "Genuine Houserocking Music" motto, a credo Iglauer's firm still tries to live up to today. He wasn't the most accomplished of slide guitarists, but Hound Dog Taylor could definitely rock any house he played at.

Скачать / Downloads:
Скачать / Download

Комментариев нет: